Linkbuilding

Anno 2021 bepaalt linkbuilding voor een groot deel hoe hoog jouw content komt in zoekmachines. Google Rankings wordt namelijk voor 30% door linkbuilding bepaald. Elke binnenkomende link, ook wel backlink genoemd, wordt gezien als een stem op jouw website. Hoe meer stemmen je hebt, hoe relevanter en waardevoller je website is in de ogen van zoekmachines.

Maar wat is een link precies? Hoe verdien je ze via andere websites? Laten we beginnen met de basis.

Toppositie in zoekmachines bereiken

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is dé manier om hoger te scoren in Google. Door middel van een linkbuilding strategie verzamel je doelbewust backlinks naar jouw website om op belangrijke zoekwoorden hoger te scoren in zoekmachines. Het vergaren van externe links die naar jouw website leiden kan op veel verschillende manier die allemaal een andere waarde hebben. Hoe hoger de autoriteit van de website waar jouw backlink op geplaatst wordt, hoe beter. De sterkste links zijn bijvoorbeeld PR links of blogplaatsingen van hoge kwaliteit. Hiernaast is het van belang dat de website waarop je jouw link plaatst ook relevantie heeft met jouw website.

Wat zijn backlinks?

Backlinks kom je elke dag tegen online. Dit is een aanklikbare link die je van de ene website naar de andere leidt. Dit gebeurt bijvoorbeeld in een blog wanneer de schrijver een product aanraadt met een aanklikbaar stukje tekst. Wanneer je daarop klikt ga je naar de website waar dit product verkocht wordt. Deze linkjes zijn de munteenheid van internet, omdat ze veel op de echte reputatie lijken en de waarde van jouw website bepalen. Als je op vakantie ging en drie mensen zou vragen (allemaal totaal niets met elkaar te maken) wat de beste koffiebar in de stad was, en ze zeiden allemaal: ‘Cofficina in Main Street’, zou je er zeker van zijn dat Cofficina inderdaad de beste koffiebar is in de stad. Links doen dat voor zoekmachines.

Linkprofiel

Het linkprofiel is een algemene beoordeling van alle inkomende links die jouw site heeft verdiend: het totale aantal links, hun kwaliteit, hun diversiteit en meer. De status van jouw linkprofiel helpt zoekmachines te begrijpen hoe jouw website zich verhoudt tot andere sites op internet.

Via linkbuilding kan je het linkprofiel van jouw website en individuele pagina’s zo goed mogelijk maken. Google houdt van een natuurlijk linkprofiel die bestaat uit een combinatie van kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Een goede en natuurlijke linkbuildingstrategie in combinatie met kwalitatieve content op je website kan resulteren in het bemachtigen van een toppositie online.

Welke linkbuilding technieken zijn er?

Er zijn veel verschillende technieken om linkbuilding op te zetten voor je website. Niet alle backlinks zijn hetzelfde. De combinatie van deze technieken zorgen samen voor het ideale, gevarieerde linkprofiel. Dit komt omdat er op deze manier een natuurlijke verdeling komt van backlinks, iets wat Google het liefst ziet. Wanneer je linkbuilding niet op de juiste manier uitvoert, wordt dit juist afgestraft door Google en wordt jouw bedrijf minder zichtbaar. Een goede backlink, en daarmee natuurlijk linkprofiel, bereik je mede door een hoge relevantie van jouw backlinks. Links vanaf websites binnen een onderwerp specifieke community zijn over het algemeen beter dan links vanaf websites die niet relevant zijn voor uw site. Daarnaast zijn autoriteit en geloofwaardigheid ook belangrijke factoren.

1. Nieuwsberichten
De aandacht trekken van de pers en nieuwsmedia is een effectieve, waardevolle manier om links te verdienen. Nieuwswebsites hebben veel organisch verkeer en een hoge DA-waarde, wat zorgt voor een hoge linkwaarde, maar het persbericht genereert tegelijkertijd ook naamsbekendheid voor jouw bedrijf bij de juiste doelgroep. Hoe hoger de zogenaamde DA-waarde, hoe hoger de autoriteit van de website. Wanneer je een link op een van deze sites tot stand brengt, wordt een deel van deze waarde doorgegeven aan jouw site, waardoor de site sterker wordt

2. Linkbuilding op Premium Websites
Gastbloggen is wellicht de meest bekende en populaire manieren van kwalitatieve linkbuilding. Steeds meer mensen lezen regelmatig een of meer blogs. 92% van de consumenten vertrouwt de aanbeveling van een blogger meer dan een advertentie van een bedrijf. Bloggers hebben namelijk een achterban van lezers die hen als betrouwbare informatiebron zien. Door middel van backlinks in relevante blogs te verwerken komen potentiële klanten op jouw site terecht. Deze premium websites zijn niche specifiek met een prima DA/DR waarde en organisch verkeer. Als volgt krijg je een zeer sterke link naar je website toe.

3. SEO-blogs
SEO-blogs trekken meer bezoek dan ooit tevoren. Doordat er steeds nieuwe en actuele content wordt geschreven hebben bezoekers een reden om terug te komen. Dit geeft deze blogs, en daarmee jouw website een hoge SEO, DA én DR-waarde. Daarom leggen deze links een goede basis voor diepere pagina’s op jouw website. Omdat deze links op een groot aantal sites geplaatst kunnen worden, kun je er heel specifiek werk in doen zodat je altijd relevante links kunt plaatsen.

4. Startpagina’s en Klonen
Vanuit startpagina’s krijg je vrij goedkope en makkelijke backlinks naar je website. Deze links zijn het beste in te zetten om productpagina’s te versterken, vooral als je een platform hebt met veel landingspagina’s. We gebruiken deze platformen voor een ABC-linkruil om een goede mix in het linknetwerk te verkrijgen. Een ABC-linkuitwisseling betrekt drie sites die over hetzelfde onderwerp gaan. Site A linkt naar site B, site B linkt naar site C en site C linkt weer naar site A. Het grootste voordeel van deze vorm van linkuitwisseling is dat zoekmachines als Google niet beseffen dat het een afgesproken ruil is waardoor het een waardevolle backlink blijft.

Al deze onderdelen zijn van groot belang om tot een perfect en natuurlijk linkprofiel te komen. Verder is het belangrijk om het linkprofiel up-to-date te houden. Zoekmachines houden namelijk niet alleen de relevantie bij, maar ook de actualiteit van inkomende links bij. Wanneer zoekmachines zien dat er geen nieuwe links zijn toegevoegd, neemt de waarde van bestaande links af, wat van invloed is op uw ranking in zoekmachines.

Waarom linkbuilding uitbesteden?

Linkbuilding is een van de drie belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie. Het draagt bij aan de posities binnen Google, waardoor jouw website straks bovenaan Google komt te staan. Organisch hoger rangschikken betekent dat je waarschijnlijk meer relevant verkeer krijgt dat op zoek is naar specifieke termen waarvoor jij zou gevonden zou willen worden. Als linkbuildingbureau bieden we jou een waardevol netwerk waarmee we ons onderscheiden van onze concurrentie en we kunnen jou verzekeren dat we ervoor zorgen dat jouw bedrijf wordt doorgelinkt op de juiste websites.