Kon je niet naar Brighton komen voor het beroemde evenement brightonSEO? Wees gerust! Lysanne van ons Linkbuilding-team vloog naar Brighton voor een van ’s werelds grootste zoekmarketingconferenties en dit is wat zij heeft geleerd…
Linkbuilding en digitale PR zijn vandaag de dag belangrijke fundamentele benaderingen voor merkopbouw en ranking, waarbij expertise, vertrouwen en autoriteit (EAT) het belang van betrouwbare links aangeeft. Maar wat maakt naast EAT nog meer een link goed?
Een ankertekst is een klikbare stukje tekst die wordt gebruikt om een link op een website weer te geven en is gecodeerd in HTML. Het gebruik maken van zoekwoorden in de ankertekst heeft een sterke impact op de rankings. Vergeet niet dat het belangrijk is om een natuurlijk ankertekstprofiel te behouden met veel merk- en generieke zoekwoorden. Het advies is daarom om te beginnen met merk gerelateerde zoekwoorden wanneer het linkprofiel nog minimaal is.
Het is ook waarschijnlijk (en logisch) dat de tekst direct rondom een link een belangrijk ranking-signaal is. Google gebruikt dit om een beter begrip te krijgen van een link en zijn context, autoriteit en betrouwbaarheid.
De autoriteit geeft de kracht van de website weer en heeft betrekking op hoeveel (kwalitatieve) inkomende links de website heeft. De leeftijd van de website én van de link hebben ook invloed op de kracht van de link. Oudere pagina’s en links hebben de neiging om meer autoriteit door te geven. Je wilt hierdoor er altijd voor kiezen dat je links levenslang live blijven staan.
Een andere belangrijke factor is de hoeveelheid verkeer dat de website maandelijks genereert. Hoe consistenter het verkeer naar de website is, hoe beter. Daarnaast is doorklikverkeer een belangrijke statistiek voor linkbuilding. Gebruikers die op een link klikken, helpen om de link te valideren.
Dit punt heeft betrekking tot de semantische verbinding tussen de pagina waarnaar wordt gelinkt en de pagina waarvandaan wordt gelinkt. Idealiter zou er een duidelijke semantische verbinding moeten zijn tussen de twee die zoekmachines kunnen oppikken.
Tier 2-links zijn links die verwijzen naar de pagina waar de link naar jouw site komt te staan. Hoe krachtiger jouw Tier-2 links zijn, des te meer dat jouw eigen link positief zal beïnvloeden.
Net zoals het aantal inkomende links naar de website die naar jou verwijzen belangrijk zijn, zijn de uitgaande links dit ook. Zoekmachines kijken ook naar alle andere uitgaande links op een pagina om de context en semantiek van een link te begrijpen.
Hoeveel niveaus diep van de startpagina zijn jou links geplaatst? De startpagina is de krachtigste pagina van de site, en hoe minder klikken je vanaf de startpagina hebt, hoe krachtiger jouw link zal zijn.
Penalty’s zijn nooit goed. Het betekent altijd een nadeel voor jou (en vaak een voordeel voor jouw concurrenten). Ze zijn een resultaat van spam, lage kwaliteit, irrelevante, onnatuurlijke, repetitieve of anderszins slechte links in het linkprofiel van jouw website.
Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je een boete krijgt. De beste en gemakkelijkste manier om elke vorm van linkboete te vermijden, is door jouw backlinkprofiel te allen tijde nauwlettend in de gaten te houden. Dit is niet bepaald gemakkelijk – in ieder geval niet zonder hulp.
Particuliere blognetwerken (PBN’s) maken deel uit van een risicovolle, grijze hoed-strategie voor het bouwen van links. Een PBN is in wezen een netwerk van websites die allemaal eigendom zijn van dezelfde persoon en naar elkaar linken.
Sites in de PBN hebben weinig waarde voor jouw site, tenzij ze zelf hun eigen inkomende links hebben. Het kan daarom een behoorlijke manipulatieve tactiek zijn. Dit is precies waar Google een hekel aan heeft.
Google wil dat de links worden verdiend. Ze willen zien dat jouw backlinks afkomstig zijn van gerenommeerde sites die echt naar jou willen linken omdat je een bepaalde vorm van waarde toevoegt.
En over irrelevante websites gesproken, ik moet hier vermelden dat buitenlandse websites meestal ook in deze categorie vallen. Als je een Nederlandse site hebt, zou Google verwachten dat de meeste van je inkomende links ook uit Nederland komen.
Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, zoals een groot multinationaal merk met meertalige sites in verschillende landen.
Google geeft altijd de voorkeur aan websites die hun linkbuilding op een natuurlijke manier hebben uitgevoerd. Dit betekent niet alleen een mix van verschillende soorten relevante links, maar ook dat de inkomende links naar diverse pagina’s op de site verwijzen. Het grootste aandeel dient naar de startpagina te linken met merk gerelateerde (long-tail) zoekwoorden. Daarnaast is een natuurlijk linkprofiel te allen tijde over een langere periode opgebouwd.
Net zoals het linkprofiel, moet het ankertekstprofiel er ook natuurlijk uitzien. Zoals eerder aangegeven dienen er veel merk- en generieke zoekwoorden in voor te komen. Daarnaast wil je voldoende variatie toevoegen, ook op zoekwoord niveau. De ankerteksten hoeven niet per sé een exacte match te zijn met het zoekwoord waar jij op wilt ranken. Het mag ook een synoniem zijn of meer woorden bevatten. Daarnaast zijn long-tail zoekwoorden ook van belang, niet alleen voor de variatie, maar ook omdat voice search steeds populairder wordt.
Interne links maximaliseren de bestaande linkautoriteit op jouw site. Onthoud dat linkautoriteit rond de pagina’s stroomt. Statistieken op domeinniveau zijn een samengestelde score, maar pagina’s linken naar pagina’s. Je kunt hier je voordeel mee doen door koppelingen te bouwen tussen de pagina’s op de site – ofwel interne links. Deze zorgen ervoor dat de link juice niet verspild wordt.
Het mooie aan interne links is dat het in feite gratis links zijn. Maak daarom tijd om een interne linkaudit uit te voeren om kansen te identificeren. Hierbij een aantal tips om dit succesvol te doen:
Digitale PR is een linkbuilding-tactiek die is gericht op het bouwen van hoogwaardige backlinks voor jouw merk. Het combineert zowel de traditionele PR-waarden als linkbuilding-tactieken om een nieuwe benadering van digitale marketing en linkbuilding te creëren:
Digitale PR geeft jouw SEO-strategie een boost door:
Hoewel jouw linkprofiel mogelijk je sterkste troef is om online te concurreren, is het je meest kwetsbare. De moeilijkheid om de ROI erop te volgen, vormt een nog grotere uitdaging om te rechtvaardigen dat het als een kernactiviteit in de marketing strategie moet worden opgenomen. Er zijn echter manieren om de potentiële inkomsten te berekenen met behulp van de volgende gegevens:
Door gebruik te maken van de concurrentieanalyse van Ahrefs, kun je analyseren hoe jouw website zich verhoudt tot de concurrenten. Hierbij dien je te kijken naar onder andere Domain Rating, verwijzende domeinen, het aantal zoekwoorden, het aantal top 1-3 posities, 1-10 posities en de waarde van de site.
Hetzelfde kun je doen op pagina- en zoekwoorden niveau. Statistieken op paginaniveau zijn cruciaal. Deze hebben namelijk een verband met verkeer.
De moeilijkheidsgraad van de zoekwoorden is een goede maatstaaf om de kloof te identificeren. Dit geeft een inschatting van het aantal links dat nodig is om in de top 10 te ranken. Het gebruik maken van de UR-distributie kan helpen een beeld op te bouwen van wat nodig is om op pagina één te rangschikken.
Vervolgens kun je een linkprognose maken van het vereiste aantal links om op pagina 1 te ranken ten opzichte van de strategie van de concurrent. Het is hierbij belangrijk om de groei van de concurrenten mee te nemen in de long-term plannen en er rekening mee houden dat zij méér gaan linkbuilding wanneer ze zien dat jij ook actief aan het linkbuilden bent.
Vervolgens kun je de ROI en potentiële inkomsten uit de activiteit berekenen, waardoor het ‘niet-kwantificeerbare’ linkbuilding een vaste en favoriete tool wordt in jouw geïntegreerde strategie.
Benieuwd hoe jij linkbuilding het beste kan inzetten? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen jou graag verder met een goede linkbuilding strategie!